Tips om een goede voedselfotograaf te vinden

Kijk eens rond op Instagram en je ziet dat iedereen wel foto’s van eten kan maken. Goed, de een wat mooier dan de ander, maar spectaculaire voedselfotografie komt tegenwoordig echt niet meer alleen uit fotostudio’s gemaakt door professionele fotografen. En precies dat maakt het een stuk lastiger om te zien welke voedingsfotograaf het best geschikt voor jouw project is.

Als je de eigenaar of manager van een restaurant, bakkerij, snoepmerk of een ander bedrijf wat met eten bezig is bent, zal voor jou de dag komen waarop je op zoek gaat naar ene goede fotograaf voor voedsel. Of het nu voor je socialmedia is, voor een prachtige fotowand of je marketing, goed beeld is ongekend belangrijk.
Natuurlijk kan je ver komen met stockfoto’s van websites zoals Unsplash, maar dan heb je wel dezelfde foto’s als veel andere mensen. En juist in deze tijd waarin beeld een steeds grotere rol inneemt, kan je daarmee volledig de plank misslaan. Jouw bedrijf is uniek, dus waarom ook de foto’s die je gebruikt voor dat bedrijf niet?

 

Kies een fotograaf die met voeding werkt

Voor unieke, mooie foto’s van een hoge kwaliteit die je zowel voor socialmedia als drukwerk kunt gebruiken, heb je een fotograaf nodig. En het inhuren van een food fotograaf kan een kostbare en tijdrovende kwestie zijn. Om je daarmee op weg te helpen, heb ik een aantal tips voor je. Te beginnen met het meest voor de hand liggende wat vreemd genoeg toch vaak vergeten wordt:

Als je een voedselfotograaf zoekt, kies dan een fotograaf wiens portfolio bomvol foto’s van eten staat.

Een algemeen fotograaf die ook wel eens een bord eten fotografeert is wat anders dan een fotograaf die dagelijks bezig is met eten. En een fotograaf die prachtige sfeerbeelden van hotels of restaurants kan maken, hoeft nog niet de fotograaf te zijn die voeding prachtig fotografeert. Voedingsfotografie is een specialisme. Mooie foto’s van voeding vragen om goed licht, de juiste compositie en vooral ook kennis van het product. Met die kennis weet een fotograaf precies wat belangrijk is om te laten zien. De luchtigheid van brood bijvoorbeeld. Of anders het grillrandje op een bbq foto of de bijna transparant witte kleur van een asperge.


Wat voor voedselfotografie heb je nodig?

Voordat je begint aan je zoektocht naar een voedselfotograaf is het goed om na te denken over het soort foto’s wat je wilt. Wil je hamburgers in de stijl van McDonalds of een meer eetbare foto zoals in de boeken van Jamie Oliver?

Zijn het foto’s die alleen voor online zijn? Een kookboek of een spread in een magazine of folder van jouw bedrijf? Er zijn binnen de voedselfotografie verschillende soorten fotografen en het is zaak die fotograaf te kiezen die past bij de foto’s die jij wilt.

Kijk hiervoor naar de stijl van fotograferen in de portfolio van de fotograaf. Grofweg kan je voedselfotografen onderverdelen in twee groepen: fotografen die meer in een editorial stijl werken, zoals je ziet in kookboeken, tijdschriften en online. En fotografen die foto’s voor advertenties maken, zoals je ziet in een advertentie van Magnum ijs of Lays chips.

Kies voor de fotograaf die zelf al schiet in de stijl die jij zoekt. Een editorial fotograaf kan echt wel op zo’n manier schieten dat het beeld geschikt si voor een advertentie, maar een fotograaf die dagelijks foto’s maakt voor advertenties kan dat strakker, sneller en beter. Andersom gaat het ook op.

 

Studio fotografie of voedselfotografie op locatie?

Ik noem twee soorten voedselfotografie: kookboekfotografie en horecafotografie. Grote kans dat de een wordt geschoten in een studio en de ander op locatie, ofwel in het restaurant waarvoor de foto’s genomen worden.

Bij studio fotografie kan je met licht, achtergronden en props elke sfeer bouwen die je wilt. Maar het zal nooit de fotografie op locatie na kunnen doen, want daarbij zie je net nog wat van het terras, de bar of misschien zelfs de gasten. Dat gezegd hebbende is fotografie op locatie niet per definitie beter. Het is anders en zowel studio- als locatie fotografie hebben hun voor- en nadelen.

Werkt de fotograaf vanuit een studio, dan ka je het werk volledig uitbesteden en heb je geen photoshoot op de vloer van jouw bedrijf. Dit is fijn, want iedereen kan doorwerken. Het nadeel is wel dat je iets van de chemie mist van samenwerken. De fotograaf is namelijk op een andere locatie.
Worden de foto’s op locatie geschoten? Dan zal je voor jouw klanten of gasten herkenbare dingen terug zien komen in de foto’s. Je kan samen met de fotograaf aan het beeld bouwen en zelfs jouw medewerkers laten helpen.

Niet elke fotograaf heeft een studio en niet elke fotograaf vindt het fijn om op locatie te werken. Het kan zijn dat de kosten van de huur van een studio worden doorberekend. Maar hetzelfde gaat ook op voor een shoot op locatie. Denk hierbij aan reis of hotelkosten. Bespreek dit als je een fotograaf op het oog hebt.



Contact met een voedselfotograaf

Heb je eenmaal een paar fotografen op het oog, dan is het tijd om contact te maken. Zo leer je de fotograaf kennen, merk je of het iemand is waar je mee wilt merken. En kan je concrete informatie vragen over de werkwijze en kosten. Vergelijk dit allemaal met de andere fotografen die je op het oog hebt en kies de fotograaf die bij je past. Voordat je dat gesprek voert is het goed om voor jezelf een aantal vragen te beantwoorden. Dan weet je goed wat te bespreken. De beter je dit voorbereid, de groter dat je jouw fotograaf vindt.

  • Hoeveel foto’s heb je nodig en waarvoor ga je ze gebruiken?
  • Welke sfeer wil je hebben? En zijn hier bepaalde props of achtergronden voor nodig?
  • Ga je werken met een foodstylist of alleen een fotograaf?
  • Waar wil je dat de foto’s genomen worden?
  • Wat is je budget?
  • Hoe snel heb je de foto’s nodig?
  • Wie levert het eten?

Hoeveel kost een voedselfotograaf?

Tot slot is er de prijs, hoeveel kost het allemaal? De meeste fotografen hanteren een uurtarief of spreken een prijs af voor de hele klus. Het uurtarief van de meeste fotografen zit ergens tussen de 60 en 100 euro. Voor een dagdeel wordt vaak tussen de 400 en 600 euro gerekend en een hele dag zal 800 tot 1000 euro kosten.

Maar daarmee ben je er nog niet. Het is heel belangrijk belangrijke afspraken te maken. Want betaal je per gewerkt uur? Dus ook voor de uren die in de nabewerking gaan zitten of betaal je voor de uren waarin de fotograaf daadwerkelijk schiet? En zit de prijs voor de nabewerking in het tarief wat de fotograaf rekent?

Wat de fotograaf voor die bedragen levert is dus heel belangrijk. Een fotograaf die 900 euro per dag vraagt en daarvoor zowel de fotografie als styling doet kan uiteindelijk minder kosten dan ene fotograaf die 600 euro vraagt maar geen styling doet. En een fotograaf die 700 euro per dag vraagt en dit ook rekent voor de dagen nabewerking is duurder dan ene fotograaf die 900 euro per dag rekent waar de nabewerking bij in zit.

Hier duidelijk over zijn is voor zowel opdrachtgever als fotograaf fijner werken. Vergis je niet in de nabewerking, die neemt vaak net zoveel tijd in als het schieten zelf. En veel voedselfotografen gaan uit van 2 tot 4 foto’s per dag. Andere fotografen doen meer foto’s op een dag. Ik heb wel eens klussen gedaan waarbij we er tien per dag schoten. Dat is enorm buffelen, maar het paste bij de opdracht en was een geweldige uitdaging om te mogen doen.

Show More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *