Ondernemen tijdens covid doe je online

De impact die het Coronavirus op onze levens heeft is enorm. Niemand weet wat dit ons gaat brengen. Maar één ding is zeker. Aan alles komt een eind, ook aan corona. De grote vraag is alleen: hoe kom jij met jouw bedrijf winnend deze periode uit? Mijn antwoord: zorg dat je online beter zichtbaar bent dan je concurrent en zet het in voor een ijzersterke relatie met je klanten.

Toen de overheid in maart besloot de horeca te sluiten, zag de hele sector haar omzet in één klap naar nul gaan. Natuurlijk waren er zaken die al aan bezorging deden en zodoende nog wel omzet konden maken, maar het merendeel van de horeca verkeerde in grote shock. Ik dacht dat ik als foodfotograaf wel niets te doen zou hebben, maar het tegendeel bleek waar. Eén van de producenten waarmee ik werk ging meteen aan de slag en zorgde ervoor dat ik in de maanden maart en april dubbel zoveel werk had.

Wat ze deden was eigenlijk wel logisch. De vertegenwoordigers konden niet meer langs groothandels en horecazaken, dus besloten ze online aan de slag te gaan. Met filmpjes, foto’s, tutorials, artikelen en tips stonden ze hun klanten bij. Hielpen restaurants met de overgang naar bezorging en bedachten recepten en methodes waarmee restauranthouders hun aanbod konden aanpassen. Zodat gerechten die een betere marge hadden en ook goed warm aankwamen bij de mensen thuis.

 

 

Online bestaat Social Distance niet

Voor mij was dit onvoorstelbaar leerzaam. Met behulp van de diensten die ik als professioneel foodfotograaf bied, kon dit bedrijf in de grootste crisis die de horeca en haar toeleveranciers ooit meemaakte, groeiend de crisis door.

In tijden van crisis kun je twee kanten op. Je houdt de hand op de knip óf je investeert. Tenminste zo was het altijd. Maar de crisis waar we ons nu in bevinden is geen standaard crisis. Het is er eentje die alles net even anders maakt.

De uitdaging waar we nu voor staan zorgt ervoor dat we niet kunnen werken zoals we willen. Dat maakt dat deze crisis vraagt om een andere oplossing: slim investeren. In je communicatie, je branding en de relaties met mensen en bedrijven waarmee je werkt.

In deze periode van social distancing is het meer dan ooit belangrijk dat je investeert in je online aanwezigheid. Want dat is de manier om het gebrek aan face-to-face contact te compenseren.

 

 

Vertel je verhaal online

Wist je dat het gebruik van social media platforms tijdens dit voorjaar met wel 40% is toegenomen? Online is – als we meer tijd thuis doorbrengen – de manier om mensen te bereiken. En niet alleen door mensen op de hoogte te brengen van hoe je zakelijk met deze periode omgaat, maar juist door je bedrijf een menselijk gezicht te geven. Zo menselijk dat jij voor jouw klanten de betrouwbare partner in tijden van nood wordt. Want als je nu die ruimte inneemt, ben je in de toekomst de go-to person. Wees een vriend zoals die opdrachtgever van mij die haar klanten hielp met de enorme uitdaging waarvoor ze stonden.

 

5 tips voor online klantcontact tijdens corona

Waar het om gaat in deze tijd is dat je het face-to-face contact wat jij en je vertegenwoordigers normaal gesproken hebben weet te vervangen met een aantal online varianten. Jij wil jouw product verkopen, je vertegenwoordigers kunnen niet bij bedrijven langs, je staat niet op beurzen want die zijn er niet en je klanten kunnen ook niet zomaar bij jou langs komen. Wat ga je doen?

1.
Houd je klanten op de hoogte van ontwikkelingen in je aanbod, oplossingen in de branche of tips zodat ze beter door deze periode kunnen komen. Doe dit met e-mails, berichten op social media of gericht contact door middels een telefoontje.

2.
Breng het gesprek op gang. Bijvoorbeeld door online op je social media thema’s te behandelen waar jouw klanten mee te maken hebben of door ze te vragen hoe zij er mee omgaan. Laat zien dat we niet alleen allemaal in hetzelfde schuitje zitten, maar dat jij dat schuitje kunt sturen. Zo bereik je ook bedrijven die nog niet met jouw product werken, maar nu wel zien welke leidende rol je inneemt in tijden van crisis.

3.
Zorg voor iets leuks. Simpel en effectief: organiseer een wedstrijd en laat dit zich online afspelen. Laat naast een jury ook online volgers stemmen. Het is een mooie kans om de toppers uit je branche samen te brengen en je trouwe klanten die meedoen in het zonnetje te zetten.

4.
Plaats vaker berichten en denk na over de inhoud. Post op vaste dagen met de ene keer een tip, de andere keer positief nieuws uit de branche en een keer een promotie van je product. En gebruik je Instagram en Facebook stories door bijvoorbeeld berichten van klanten en bedrijven waar je mee werkt te delen. Dit laat zien dat we allemaal nog in business zijn.

5.
Denk ook aan de toekomst. Er gaat een tijd na corona komen en ook de bedrijven van jouw klanten hebben een stip op de horizon nodig. Dus introduceer nieuwe producten die perfect voor volgend jaar zomer zijn. Wees de stip op de horizon.

 

Tot slot kan ik je niet vaak genoeg zeggen dat als je meer online gaat doen goede fotografie ongekend belangrijk is. Mooie foto’s trekken de aandacht, je kan je ermee onderscheiden van je concurrenten. Kies er dus voor om met een professionele foodfotograaf te werken. Zoals ik, gespecialiseerd in het maken van mooie foto’s van eten die jouw product eer aan doen.

 

Rose Mentink | 06 11 489 425 | @rosementink

FOODFOTOGRAFIE | FOODSTYLING | PACKSHOTS | DRINKFOTOGRAFIE | SETSTYLING | PRODUCTFOTOGRAFIE | HORECAFOTOGRAFIE | CONCEPT

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *