Set Styling

Set Styling

Fotograferen op locatie of in een studio. Voor beide is wat te zeggen. Op locatie – in een restaurant bijvoorbeeld – heb je meteen een te gekke sfeer. Sissende pannen, koks die met volle aandacht koken, iemand die met borden door de zaak loopt of een prachtige cocktail die op dat moment bereid wordt. Maar met goede setdesign voor foodfotografie is werken op locatie helemaal niet nodig.

Door op locatie te werken wordt de fotografie spontaner en laat echt het bruisende bedrijf zien. Veel fotografen ervaren het als inspirerend en een creatieve manier van werken. Ikzelf geniet er ook van, omdat het resultaat altijd verrassend is. Maar het heeft ook beperkingen. Een restaurant moet aan het einde van de middag in orde zijn om gasten te ontvangen. En die koks die zo mooi op de foto staan worden liever niet gestoord in hun werk. En hoewel het terras er mooi bij staat, kan het weer zomaar omslaan en kan je niet verder met je werk.

 

Foodfotografie in de studio

In een studio heb je over alles controle. Je kan je zomerse foto’s in de winter maken en hebt je de tijd. Er komen rond etenstijd niet ineens gasten in je foto zitten. In de studio kan je elke wereld en elke sfeer scheppen. Je kan met de kleur van het licht de suggestie van een zomeravond wekken en met een enkele druk op de knop ochtendlicht creëren. Studio fotografie is het realistisch in beeld brengen van een fantasie.

Ik werk als foodfotograaf zowel op locatie als in mijn studio. En heb in mijn fotostudio precies die materialen waarmee ik een restaurant, een picknick in de natuur en zelfs een biertje op het strand na kan maken. Deze sets ontwerp en bouw ik speciaal voor de shoot en hebben als voordeel dat ik voor mijn opdrachtgevers de foto’s kan maken die ze willen zonder dat ik hun bedrijf in een fotostudio verander. Het bouwen van zulke sferen, met een nep muur of strandzand en mooie spullen (props) heet setdesign.

 

Wat is het voordeel van een setdesigner voor foodfotografie?

En dat setdesign voor foodfotografen gaat soms heel ver. Zo heb ik onlangs mijn studio omgebouwd tot een restaurant waarvan je zou denken dat het ergens in Latijns-Amerika was. En de dag ervoor was diezelfde studio een strandtentje waar modellen zaten te eten in het licht van de ondergaande zon.

Als je het zo groot aanpakt lijkt het wel dat setdesign omslachtig en veel werk is, maar in de praktijk was het veel meer werk geweest om met dat eten naar een restaurant in Latijns-Amerika te gaan om foto’s te maken terwijl je de dag ervoor nog in een strandtent aan de Nederlandse kust was. Setdesign zorgt ervoor dat je kosten bespaart, je in gecontroleerde omstandigheden kunt fotograferen en je vooraf weet welk beeld je gaat schieten en hoe het er uit zal zien.

Nu zijn deze voorbeelden wel van grote sets. Setdesign en setstyling voor foodfotografie is vaak veel kleiner. Het kan bestaan uit het maken van achtergronden of het dekken van mooie tafels. 

Bedenk je maar eens dat je ijskoude drankjes of zelfs ijsjes fotografeert in een zomerse setting die warm weer en een brandende zon moet suggereren. Dat gaat echt een stuk beter in een studio met het juiste licht en een goede airco. Maar dat niet alleen, foodfotografie is soms enorm precies werk wat om focus vraagt. In de studio met een goede set heb je als foodfotograaf alle rust en tijd om je beelden te schieten.