Socialmedia voor horeca – 10 tips

Hoe lekker je gerechten ook zijn. En hoe fijn de beleving in jouw zaak ook is. Zonder een goede online aanwezigheid trek je niet die gasten naar je zaak die je er heen zou kunnen trekken. Daarom is socialmedia voor restaurants enorm belangrijk. En hoewel ik altijd het belang van mooie beelden zal onderstrepen. En ik vind dat goede foto’s voor horeca belangrijker dan voor welke sector dan ook zijn, bestaat socialmedia voor horeca uit meer dan die goede foto’s alleen. Daarom 10 tips die jou als restauranthouder helpen met socialmedia.

Wist je dat twee derde van de restaurants socialmedia gebruikt om hun zaak te promoten? En dat iets meer dan een derde van de consumenten socialmedia gebruikt om een product, merk of bedrijf te ontdekken en onderzoeken? En dat het percentage mensen wat socialmedia gebruikt om meer over lekker eten te weten te komen met 50% nog hoger ligt.

>> Tarieven Social Media Beheer voor horeca

Eten is hot op socialmedia. Daardoor kan je mensen beter bereiken, maar is de concurrentie des te groter. Jouw potentiële gasten brengen veel tijd op socialmedia door. Daarom is het tijd om met de volgende 10 tips aan de slag te gaan. Zodat je die gasten niet alleen beter kunt bereiken, maar je ook een mooiere indruk achterlaat dan jouw concurrent.

1 Kies de beste socialmedia platforms voor jouw bedrijf

Er zijn heel veel verschillende soorten socialmedia. Denk aan Facebook, Twitter, Instagram, Youtube en Linkedin. Al deze soorten socialmedia hebben hun eigen voordeel, doelgroep en kwaliteit. Het is zaak te weten welke socialmedia het beste bij jouw bedrijf past.

Laat ik weer wat getallen noemen: de helft van de mensen gebruikt Facebook om meer over restaurants te weten te komen. En Instagram is hoe restaurants en gasten het meeste online contact hebben. Je kan op elk soort socialmedia zichtbaar willen zijn met je bedrijf, maar daar heb je niet zoveel aan. Beter zorg je ervoor dat je op Facebook en Instagram een mooie online aanwezigheid neerzet. Met relevante posts en mooie beelden.

>> Laat je Social Media beheren 

Zorg dat jouw Facebook en Instagram pagina’s de belangrijke informatie van je bedrijf bevatten. Zoals een link naar je website of je telefoonnummer. Op Facebook kan je openingstijden toevoegen. Hiervoor is Google ook erg belangrijk. Bij Google for Business kan je je openingstijden, je site, adres, soort keuken en je telefoonnummer toevoegen. En vooral dit laatste is ontzettend nuttig. Je gasten hoeven alleen op je naam te zoeken op Google. Ze krijgen meteen je gegevens te zien. Door te klikken op je telefoonnummer kunnen ze je direct bellen voor een reservering.

2 Gebruik goede foto’s

Beeld wordt steeds belangrijker. De huidige consument beoordeelt je op je foto’s. Zou jij iets kopen bij een webshop met slechte beeld? Waarschijnlijk niet, omdat je twijfelt aan de professionaliteit van het bedrijf. Je weet dan niet zeker of je wel krijgt waarvoor je betaalt. Of kijk eens op Funda. Voel je je aangetrokken tot huizen met donkere foto’s of wordt je enthousiast van lichte foto’s die de ruimtes goed laten zien? Precies zo werkt het ook voor jouw restaurant. Je wilt ervoor zorgen dat je online gezicht zodanig aanspreekt dat mensen bij je willen eten.

>>Huur een food fotograaf voor jouw restaurant in

Dit doe je met aantrekkelijke foto’s die de sfeer van je bedrijf laten zien. Die je gerechten zo lekker eruit laten zien dat je door het beeldscherm een hapje wilt nemen. Bedenk je dat je echt niet alleen gerechten en eten hoeft te delen. Foto’s van je team, uit de keuken en de zaak zelf laten zien wat voor sfeer mensen bij je kunnen verwachten. Door dit soort foto’s met foodfoto’s te mixen geef je het unieke gezicht van jouw restaurant weer.

3 En ook video’s

Op socialmedia telt het aantal likes, de interacties en het delen van de door jou geplaatste content. En dat is om een reden. De meer mensen erop reageren, de meer mensen het ook zullen zien. Als ik jouw foto like, zien mijn volgers hem ook. Hierdoor is een goede socialmedia post een hele handige en goedkope manier om veel mensen te bereiken.

Kies voor een mix van tekst, foto’s, leuke verhalen en video. Vooral je stories en video’s bereiken de meeste mensen. Wist je dat Facebook zo graag een goed werkend videokanaal wil worden, dat ze een video aan meer volgers laten zien dan een foto of een link van jouw site? En dat de huidige generatie, dus jouw toekomstige gasten, meer video kijkt dan leest?

Voeg daarom filmpjes aan je socialmedia toe. Denk aan een behind the scènes, of een gesprekje met een lid van je team. Maar ook het maken van een cocktail of gewoon een wandeling door je zaak. En overweeg eens om op Facebook live te gaan. Op zo’n filmpje kunnen je volgers reageren door vragen te stellen waar je tijdens de video nog antwoord op kan geven.

4 Zorg voor interactie op jouw Facebook

Zoals je in je zaak oogcontact maakt met gasten en even langs de tafel gaat om te vragen of alles naar wens is, heb je op socialmedia ook contact. Je kan niet een post online zetten en daar vervolgens niets meer mee doen. Mensen zullen op je reageren. Door daar zelf weer op te antwoorden verbindt je ze aan je. Maar dat niet alleen. Zowel Facebook als Instagram laten berichten waar je in gesprek blijft aan meer mensen zien. Ofwel reageren op de reacties op jouw socialmedia zorgt voor een groter bereik. Daarnaast laat het zien dat jij als ondernemer betrokken bent en niet alleen maar zendt.

>> Zoveel kost Premium Social Media met reactie- en reviewbeheer

Een goede manier om extra interactie te genereren is het uitroepen van een wedstrijd of door jouw gasten om hun mening te vragen. Denk aan het kiezen tussen twee gerechten waarbij het gerecht met de meeste stemmen op de nieuwe kaart komt. Of door met Valentijn een etentje weg te geven. Als je je volgers online laat vertellen aan wie ze dat gunnen en waarom zal die post veel meer mensen bereiken. Onderaan de streep kost dat je nog altijd minder dan een grote Valentijns-advertentie in de lokale krant.

5 Gebruik de reviews, alle reviews

Dat je gasten tegenwoordig online hun mening kunnen geven is in principe niet heel anders dan vroeger. Ook toen moest je het hebben van mond-op-mond reclame en wilde je ten alle tijden voorkomen dat het verhaal wat ze over jouw restaurant delen negatief is. Het verschil is dat je tegenwoordig kunt zien wat ze over je zeggen. En met jou je andere gasten. Ook de mensen die nog nooit eerder bij jouw zaak zijn geweest.

Online reviews blijven online en zijn zodoende voor altijd zichtbaar. Wat jij met die online reviews doet ook. Dus reageer erop. Op zowel de positieve als de negatieve. En doe dat zoals het in de horeca hoort, met gastvrijheid in alles wat je doet. Zelfs al vind je een review onredelijk, reageer vriendenijk en probeer er uit te komen. Bijvoorbeeld door te vragen of je ze mag bellen om samen tot een oplossing te komen.

6 Facebook advertenties

Hoewel ik er geen fan van ben, kunnen Facebook advertenties heel functioneel zijn. Je kan namelijk selecteren wie je bereiken wilt. En daarbij kan je de leeftijd, het geslacht, de hobby’s of voorkeuren en zelfs de stad of streek die je wilt selecteren. Hele gerichte reclame dus. Op die manier verspil je geen budget aan reclame voor mensen die buiten jouw regio wonen of buiten je doelgroep vallen.

Het is wel belangrijk om deze manier van adverteren alleen in te zetten als je wat te vertellen hebt. Een speciale actie of bijzonder event bijvoorbeeld.

7 Maak gebruik van timing

Elk socialmedia platform heeft zijn eigen prime-time of piekuur. Ofwel, zijn eigen tijd waarop je het grootste bereik hebt omdat dan de meeste mensen online zijn. En hoewel het per sector en doelgroep wel verschilt – een sporter zal zaterdagochtend niet online zijn en jonge mensen hebben op zaterdagavond wel wat beters te doen – kan je per socialmedia platform je posts hierop afstemmen.

‘s Avonds om acht uur zitten de meeste mensen online, maar rond een uur of half zes en overdag rondom lunchtijd zal je ook veel mensen bereiken. Voor eten en horeca heb ik ontdekt dat mensen het meest vatbaar zijn voor de boodschap van je post en de foto’s van lekker eten vanaf een uur of 4 in de middag. Het is ook het moment op de dag waarop mensen bedenken wat ze willen eten en kunnen besluiten om dit buiten de deur te doen.

8 Gebruik de reacties van je gasten

En zet er op in! Bijvoorbeeld: iemand zit op je terras en maakt een foto van het gerecht wat ze voor zich hebben staan. Dit delen ze op instagram en ze vertellen daarbij waar ze zitten. Dan is het heel leuk om dat zelf ook te delen. Op die manier laat je zien dat er rondom jouw bedrijf een soort van buzz is, dat mensen het over je hebben. Maar ook stimuleer je mensen om jouw zaak te delen op hun eigen kanalen. En dat is gratis promotie. En natuurlijk levert het ook content op je eigen timeline op. Berichten die je zelf niet hoeft te maken.

9 Bouw online relaties op

Dat anderen positieve berichten plaatsen over jouw bedrijf is natuurlijk geen doel op zich, maar het kan online heel functioneel zijn. Vooral als iemand een grote online aanwezigheid heeft. De volgers van zo’n iemand zullen sneller aannemen dat jouw bedrijf een fijne en gave plek is. Dit is de basis van influencer marketing. Hierbij betalen bedrijven bekende mensen om iets te zeggen over hun bedrijf of product.

Nu vind ik dat geen goed idee als je een restaurant hebt wat vooral in de eigen stad of streek mensen wil bereiken. Maar het opbouwen van online relaties met mensen in jouw stad vind ik wel verstandig. Denk hierbij aan bedrijven, koks en bloggers die net als jij van lekker en mooi eten houden. Een vriendschappelijk online contact zal opvallen bij anderen en draagt bij aan het positieve online gezicht wat je hebt. Grote kans ook dat jouw online relaties sneller iets van je delen.

10 Laat je socialmedia kanalen samenwerken

Als je serieus aan de slag gaat met socialmedia voor je restaurant zal je merken dat het op het ene kanaal beter gaat dan het andere. Het kan zijn dat je op facebook minder reacties hebt dan op instagram. Of juist andersom. Maak hier gebruik van, bijvoorbeeld door een actie te doen voor de volgers op je rustige kanaal en dit aan te kondigen op je drukbezochte kanaal. Door dit te doen werk je aan verschillende manieren om je gasten te bereiken.

En houd het interessant voor je volgers door niet op alle kanalen altijd hetzelfde te delen. Instagram leent zich bijvoorbeeld erg goed voor het laten zien van de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf. Instagram verhalen worden goed bekeken en worden door veel gebruikers gezien als een meer persoonlijke manier van socialmedia bedrijven. Een nieuwsbericht op je site, of de nieuwe menukaart die je online hebt gezet deel je weer beter op facebook. Dat bericht is dan direct klikbaar waardoor mensen daadwerkelijk naar je site gaan.

Extra tip: Besteed je socialmedia uit

Met deze socialmedia voor horeca tips zal je merken dat je resultaat gaat zien. Maar zoals je ziet is socialmedia niet iets wat je erbij doet. Het is echt belangrijk dat je er tijd voor maakt zodat je echt continuïteit in je socialmedia kunt houden. En of je dit nu dagelijks, wekelijks, maandelijks of zelfs per kwartaal doet maakt niet echt uit. Er bestaan tegenwoordig speciale programma’s waarbij je je socialmedia posts van te voren in kunt plannen. Later.com en Hootsuite zijn daar voorbeelden van. Hierdoor kan je op vaste tijden posts online laten komen zonder dat je er de hele tijd mee bezig bent.

Ik kan me ook goed voorstellen dat je tussen het bedenken van je nieuwe kaart, het neerzetten van je terras, je bestellingen en het managen van het team door niet echt ruimte hebt om deze 10 tips in in de praktijk uit te voeren. Er zijn veel horecaondernemers die hun socialmedia uitbesteden. Vaak wordt dit gedaan met duidelijke afspraken vooraf. Over het aantal posts, over de inhoud en over de foto’s. Hiervoor kan je terecht bij speciale bureaus.

Het voordeel van dit soort bureaus is dat ze vaak beschikken over technische skills waardoor je marketing heel gericht kunt doen. Persoonlijk vind ik het nadeel van dit soort bureaus dat de berichten niet persoonlijk genoeg zijn. Dat ze te weinig het karakter van het bedrijf laten zien.

Socialmedia tarieven

Er zijn ook tekstschrijvers of fotografen die voor een aantal bedrijven de socialmedia verzorgen. Dit gaat dan vaak op een directere manier. Ze lopen regelmatig je zaak binnen en hebben feeling met je bedrijf. Het resultaat daarvan is dat je jouw tone of voice en het gevoel van jouw bedrijf beter over kunnen brengen. Ik doe dit ook voor een aantal bedrijven en vind dit erg leuk om te doen. Naarmate je meer voor een horeca ondernemer doet leer je het bedrijf ook beter kennen. Hierdoor wordt de samenwerking steeds effectiever en efficiënter.

Wees hier bewust van en kies de optie die bij je past. Overweeg hierbij dat jouw gasten voor jouw bedrijf vallen om het bedrijf wat je hebt, het eten wat je serveert en het leuke team wat bij je werkt. De meer technische online marketing past wat dat betreft misschien beter bij de grote ketens. En qua tarieven ook. Bureaus hebben een heel team en een kantoorpand. Dit berekenen ze door aan hun klanten. Freelance fotografen die ook socialmedia diensten verlenen hebben vaak scherpe tarieven die beter passen bij het midden- en klein bedrijf.