*cases

Kiiro – foodfotografie, styling

Nieuw! Kiiro in Rotterdam, met Japanse Curry’s en nog veel meer lekkers uit de Aziatische keuken. Voor hun menukaart, menuboards en bestelsysteem in de zaak maakte ik de foto’s van hun gerechten. Zoals deze Katsu Sando.

De uitdaging zat er hem voor deze foto’s in dat we wel wisten hoe het eten eruit zag, maar nog niet zeker wisten hoe we Japanse Curry’s en Katsu Sando zo in beeld moeten brengen dat mensen meteen wisten dat ze het wilden proberen.

Hoe laat je een gerecht wat mensen niet kennen zo zien dat ze het willen leren kennen?

Partybites – fotografie, foodstyling, setstyling

Met het voorjaar en zomerseizoen voor de deur is de horeca hard bezig met het maken van hun nieuwe menukaart. Voor groothandels en producenten is het de tijd om hun product aan de man te brengen en te zorgen dat er met hun producten gewerkt gaat worden.

Partybites vroeg mij om de foto’s voor hun inspiratiefolder en website te schieten. Een toffe productie die vroeg om sfeervolle fotografie, lekkere foodstyling en natuurlijk zomerse setstyling.

Dooek – fotografie, styling, setdesign

Een alternatief voor plastic wat niet alleen mooi, leuk maar ook met een zo klein mogelijk carbon footprint gemaakt wordt. dat zijn de bijenwasdoeken van het Zweeds Nederlandse bedrijf Dooek.

Hoge kwaliteit en mooie designs. Ik heb voor dit bedrijf beelden geschoten die de producten op een mooie manier lieten zien terwijl de foto’s ook vertellen hoe je het product kunt gebruiken.

Studio fotografie die een Scandinavische sfeer laat zien. Alsof we ergens in een keuken staan of wandelen in het bos. Dit vroeg om extra focus op setdesign met o.a. herfstbladeren en mooie marmeren werkbanken, maar ook een eettafel tijdens een zomers ontbijt. Buitenleven, in contact met de natuur, met liefde voor de planeet en lekker eten.

Jarritos Mexican Soda – fotografie, cocktailstyling, setdesign

Voor de promotie van Jarritos in de Nederlandse en Belgische horeca ben ik gevraagd om een aantal trendy cocktail recepten met Jarritos te fotograferen. Bartenders van o.a. 1nul8 Rotterdam, Rumclub Utrecht, en Valencia Deventer werden gevraagd met Jarritos ene cocktail te bedenken en deze bracht ik in beeld.

Zomers, hip, vernieuwend en net zo kleurrijk als de smaken van Jarritos. 

 

Website Andgow – fotografie, styling

Pure, 100% natuurlijke honing met een extra, dat is het product van Andgow. Honing met bijvoorbeeld lavendel of gember, extra vitaminen of het gezonde granaatappel. Een luxe product voor mensen die gezondheid belangrijk vinden. 

Mij is gevraagd voor de site en socialmedia foto’s te maken die communiceren dat het een luxe en exclusief product is wat aansluit bij een gezonde levensstijl. Productfotografie, toepassingen met een paar lekkere recepten en natuurlijk de samenstelling van het product, met de ingrediënten.

Catalogus LA Streetfood – fotografie en styling

Nieuwe catalogus, nieuwe producten, nieuw herkenbaar beeld. En als het even kan… binnen een week. Het zijn spannende tijden voor producenten en groothandels voor horeca. Het najaar met beurzen, maatregelen die de horeca verder beperken en de Horecava die in januari 2022 definitief niet doorgaat. Des te belangrijker is het om het promotie materiaal zoals online campagnes en de catalogus er fantastisch uit te laten zien. Ik ben gevraagd om strakke sfeervolle beelden te maken die hongerig maken. Van o.a. nagerechten, mac ’n cheese voor horeca en vernieuwende producten voor hamburgers en hotdogs.

Restaurant Zwarte Silo – interieur fotografie

De Zwarte Silo, een prachtige zaak in Deventer is geopend en verbouwd tijdens de lockdown. Het ruige gebouw met de warme aankleding is een lust voor het oog. En ik mocht de foto’s voor ze maken.

Smoky Mountains – fotografie, foodstyling

Aan het begin van het beursseizoen en de eerste horecabeurs van het najaar introduceert Smoky Mountains haar nieuwe Mac ’n Cheese. Hiervoor schoot ik de foto’s voor online promotie en drukwerk.

Mac ’n Cheese is een Amerikaans gerecht van macaroni in kaassaus. In Amerika wordt dit door kinderen gegeten, maar is het ook een gerecht wat vaak in de horeca geserveerd wordt. Als side-dish, hamburgertopping, onderdeel van een American BBQ Platter of zelfs als hoofdgerecht.

De foto’s moesten een breed beeld laten zien for zowel de luxere horeca als de go-to zaak bij jou in de stad. Ik heb hiervoor de voedselfotografie en foodstyling gedaan.

LA Streetfood – fotografie, foodstyling & setdesign

Aan het begin van het beursseizoen met o.a. Gastvrij Rotterdam, BBB Maastricht en natuurlijk de Horecava is het voor horecagroothandel LA Streetfood belangrijk om met nieuwe mooie beelden te komen. Voor op de site, het folder materiaal en de nieuwsbrief. Ze vroegen mij om een shoot te doen met Mexicaans eten. Een moderne feel die aansluit bij de horecaondernemer van nu.

Voor deze klus kreeg ik de recepten en ingrediënten zodat ik in de studio zelf aan de slag kon. Ik deed naast de fotografie ook de foodstyling en het setdesign.

LA Food – concept, fotografie, styling

Kerst 2021 was voor de horeca een zware, in lockdown met weinig vooruitzicht. Horeca Groothandel LA Food wilde iets voor ze doen. Ze vroegen mij om iets te bedenken wat ze konden gebruiken om de horeca te helpen, maar wat ze ook in konden zetten als marketingtool.

Ik bedacht een aantal kerstrecepten met de producten van LA Food en maakte foto’s van de gerechten. Deze foto’s gaf LA Food gratis aan horecaondernemers zodat zij ze konden gebruiken voor hun socialmedia. En de gerechten? Die konden ze op hun kerstmenu zetten.

FoodImpuls & Grizzly Grills – fotografie

Voor de BBQ folder voor de zomer van 2021 heeft Foodimpuls samengewerkt met 200fahrenheit BV en Grizzly Grills. Ze vroegen Jelmer (Alles Voor de Smaak) en mij deze productie samen te doen. Jelmer is een demo kok gespecialiseerd in BBQ.

Ik deed de fotografie en een deel van de styling. Een mooie shoot op locatie.

Hamburgers – foodstyling, fotografie

In aanloop van de Best Burger Benelux 2021 heb ik een serie hamburgers geschoten voor socialmedia. Voor deze serie heb ik concept, recept, styling en fotografie gedaan. Aantrekkelijke en inspirerende hamburgers die het gerecht op een hoger niveau tillen.
De foto’s zijn gebruikt ter promotie van de Best Burger Benelux wedstrijd en om horecaondernemers te motiveren ze zelf op hun kaart te zetten.

Gio’s Gelataria – fotografie

Onderscheidende fotografie voor een bedrijf met meerdere ijssalons. Oftewel herkenbaar en anders dan de vele pastelfoto’s die je tegenwoordig ziet. Dat is wat ik heb gedaan voor Gio’s. En deze shoot was echt iets wat ik al een tijd wilde doen.

We hebben bewust gekozen voor een stoere sfeer, die niet alleen zomer uitstraalt maar juist laat zien dat je ijs het hele jaar kunt eten. Bij Gio’s (Deventer, Doetinchem, Velp en Bonaire) kan je je zomerse bolletje halen, maar ook een goede koffie drinken. Voor de feestdagen hebben ze ijstaarten en qua aanbod hebben ze fris en fruitig, maar ook de rijke verzadigde smaken die het in het herfstzonnetje goed doen.

Ik heb de foto’s zo gemaakt dat je het gevoel hebt je ijsje te eten op een bruine leren bank, met een krantje en een espresso. Met de uitstraling die van de coupes en shake meteen echte classics maakt.

LA Streetfood – foodfotografie, styling, setdesign

Heb je wel eens gehoord van Birria Taco’s? Grote kans van niet, want hier in Nederland kennen we ze haast niet. Birria taco’s zijn in het sap van gestoofd vlees gedrenkte taco’s die op de plaat gebakken worden met het gestoofde vlees als vulling. Het sap van het vlees is na het lange stoven een beetje vettig. Door de taco met de vleesvulling op de plaat te bakken, krijg je een heerlijk warme, krokante maar toch zachte taco die echt ontzettend lekker is.

Deze Birria taco’s zijn een Mexicaans gerecht wat daar al ontzettend lang gegeten wordt. In Amerika is het gerecht ook heel geliefd, maar wij in Europa ontdekken het net pas.

Voor Birria taco’s voor de horeca heeft LA Streetfood een methode en recept ontwikkeld waardoor horecaondernemers op een makkelijke manier dit authentieke Mexicaanse gerecht kunnen serveren. En voor de lancering van deze Birria taco’s voor horeca heb ik de fotografie, styling en setdesign verzorgd. Dat houdt in dat ik de ingrediënten en het recept kreeg, me werd verteld wat de foto’s moeten communiceren, waarna ik in mijn studio de sfeer en gerechten op zo’n manier heb bereid dat je het gevoel hebt in Mexico te zijn. 

En natuurlijk heb ik die foto’s zo gemaakt dat jij als kijker meteen ontzettende trek in lekker eten en vakantie krijgt! Is het me gelukt?

Smoky Mountains – productfotografie, styling

Als professioneel foodfotograaf word je vaak geboekt door een reclamebureau wat al precies heeft bedacht hoe het beeld er uit gaat zien. Je taak als fotograaf is dan het beeld zodanig maken dat het daarop aansluit. Deze klus voor Smoky Mountains was allesbehalve dat.

Smoky Mountains is een merk voor de horeca, hun aanbod bestaat uit sauzen, toppings, hotdogs, hamburgers, brioche hamburgerbroodjes en nog veel meer. En hoewel het merk al wel een paar jaar bestaat en door ontzettend veel horecabedrijven gebruikt wordt, had het nog niet echt fotografie die het merk op een toffe manier liet zien.

Ik heb ervoor gekozen om het een beetje over-the-top in beeld te brengen. Fotografie met gekleurd licht, ingrediënten die zweven of die de set van de foto volledig vullen. Totaal anders dan je bij horecamerken ziet. Dit laat echt de identiteit van Smoky Mountains zien. Onderscheidende smaken, boven op de trend en vernieuwend door inspiratie uit de keukens en streetfood cultuur van Latijns Amerika en de USA.

De foto’s worden gebruikt voor socialmedia, website en folder, maar zijn ook zo gemaakt dat ze op een horecabeurs meteen in het oog springen en het merk doet poppen. En natuurlijk ontzettend leuk: vanaf nu mag ik lekker speelse foto’s voor ze maken!

LA Streetfood – fotografie, set design

Met het einde van de tweede lockdown in zicht en de mogelijkheid dat de terrassen weer open gaan, was het voor horeca-toeleverancier en producent LA Streetfood belangrijk om vrolijke beelden te laten zien. Foto’s van plezier en samen eten. Met een zomerse vibe en als het even kan: de productie van die beelden coronaproof.

In de studio hebben we zomerse sets gebouwd en de modellen los van elkaar gefotografeerd. Deze beelden zijn in de nabewerking samengevoegd tot een beeld waarbij de producten van LA Streetfood en het vrolijke gevoel van samen eten in de horeca zichtbaar zijn.

Voor deze shoot heb ik zowel de foodstyling als de set design en fotografie gedaan. Set design houdt in dit geval in het nabouwen van restaurants op zo’n manier dat je niet in de gaten hebt dat het studio fotografie is. 

LA Streetfood – packshots

Packshots, dat zijn van die productfoto’s met een witte achtergrond. Tegenwoordig kan je die in grote aantallen laten maken in een korte tijd voor weinig geld. Fotografen die dat doen werken met vaste instellingen qua licht en draaien echt een beetje productie. Perfect als je sneakers of spijkers en schroefjes in je webshop wilt hebben.

Maar packshots van eten? Dat is een totaal ander verhaal. Eten moet er lekker uitzien als je het wilt verkopen en zo ook een simpele foto van een broodje in je webshop. Daarom is het beter om zulke foto’s door een foodfotograaf te laten maken.

Voor LA Streetfood maak ik regelmatig zulke foto’s, zoals deze keer van broodjes én een machine voor nachochips.

Packshots – LA Streetfood

LOU. COFFEE, SALAD & MORE – fotografie, set styling

Veel van het werk wat ik doe als foodfotograaf vindt plaats in mijn studio. Dat zijn opdrachten voor grotere bedrijven. Producenten voor horeca, bedrijven met meerdere vestigingen of merken die wat grotere campagnes neerzetten. Maar ik werk ook voor een aantal lokale horecazaken, zoals Lou. Coffee, Salad & More in Deventer.

Deze shoot was o.a. voor de promotie van de paas brunchbox die Lou verzorgde. Pasen viel dit jaar midden in de lockdown en veel horecazaken verkochten boxen aan hun vaste gasten.

Voor haar box maakte Lou zich zorgen, want hoe ging ze opvallen tussen al die andere aanbieders? Om het verschil te maken hebben we een toffe shoot gedaan met o.a.een foto van een volle ontbijttafel waar ik Lou op verschillende plekken aan en om de tafel heb gezet. De box werd gepromoot als Ontbijt met Lou en dat is precies wat de foto laat zien.

Ik ben dol op dit soort klussen, de totaal andere setting en de creativiteit van een ondernemer als Lou die enorm betrokken is bij het eindresultaat geven mij veel plezier.
En het eindresultaat? Dat mag er zijn. Ze heeft overigens ontzettend veel ontbijtboxen verkocht.

Fotografie, setstyling – Lou. Salad, Coffee & More

LA Streetfood – foodfotografie & foodstyling

Zomerse hot dogs fotograferen als het hartje winter is, de sneeuw op straat ligt en we op het punt staan te gaan schaatsen. Dat is wanneer food fotografie het leukst is. Met de juiste foodstyling, fotografie sets en belichting kan je namelijk elk seizoen nabootsen. Op die manier kan je zomerse beelden schieten in de winter en de winter creëren in de zomer.

Voor deze hot dog shoot heb ik meerdere hot dogs gefotografeerd met elk hun eigen sfeer en stijl. Van een English Breakfast inspired hot dog tot vegan hot dogs met frisse kleuren van groente.

Het voordeel om alles op dezelfde dag te schieten is dat ik me als fotograaf maximaal op het onderwerp kan richten en dat mijn opdrachtgever de fotografie voor de komende maanden al in orde heeft. De socialmedia is daardoor vooraf in te plannen, de folders kunnen naar de drukker en promotie materiaal naar de afnemers zoals groothandels.

Geniet van de hot dogs, heb ik ook gedaan.

Foodfotografie, foodstyling – LA Streetfood

ChapChap – fotografie

ChapChap is het antwoord van horecamensen op de bestaande bezorgwebsites. Wist je dat een bedrijf als thuisbezorgd een percentage van 13% per bestelling vraagt aan restaurants? Dit heeft een direct effect op de marge van de horecaondernemer, waardoor er minder verdient wordt.

Al een lange tijd wilden horecaondernemers en toeleveranciers dit graag veranderen en de manier om dat te doen was het beginnen van hun eigen site.

Ik maakte deze foto’s van ChapChap tijdens Hollands Best Delivery. Dit event – georganiseerd door de Horecava en Horecagroothandel LA Streetfood – werd op één van de dagen waarop normaal gezien de Horecava plaats zou vinden georganiseerd in een lege Rai.

Vijf restaurants – waaronder Phood Kitchen en Ron’s Gastrobar – deden mee voor de titel van Hollands Best Delivery. Winnaar was The Lemon Tree uit Deventer. ChapChap één van de sponsoren van dit event.

Fotografie – Chapchap

Smoky Mountains – foodfotografie & foodstyling

Smoky Mountains produceert sauzen voor horeca. Dit merk vertaalt voor de Nederlandse en Belgische horeca Amerikaanse Streetfood gerechten naar snelle go-to producten met herkenbare Amerikaanse smaken.

Het nieuwste product van Smoky Mountains is de Buffalo Wing Saus die je over chickenwings doet. Deze saus gemaakt voor horeca wordt gelanceerd via mailing, de eigen site en socialmedia. Voor deze lancering en de promotie gedurende de rest van het jaar heb ik beelden gemaakt. Het is belangrijk om steeds met vernieuwend beeld te komen, zelfs al gaat het om hetzelfde product. Daarom heb ik van alle foto’s een unieke afbeelding gemaakt. Met elk hun eigen sfeer en gevoel, waardoor de foto’s op verschillende momenten in het jaar in te zetten zijn.

Foodfotografie, foodstyling – Smoky Mountains

Sweet Baby Rays – productfotografie

Sweet baby Rays is een Amerikaanse BBQ sauzen merk wat daar zo’n beetje in elke diner te vinden is. In Nederland is het te koop in de Albert Hein en Jumbo. Maar vooral wordt het door veel restaurants gebruikt om bijvoorbeeld spareribs op smaak te brengen.

Voor het productenboek van een Nederlandse importeur en groothandel voor horeca werd ik gevraagd een pagina te bedenken en te realiseren die de volledige selectie BBQ sauzen zou laten zien. Ze wilden een pagina die de producten mooi in beeld bracht en ruimte gaf voor productinformatie. 

Productfotografie en foodproducenten

Ik heb gekozen voor donkere productfotografie waarbij ik elk flesje los geschoten heb. Met deze foto’s werd een pagina opgemaakt die liet zien welke BBQ sauzen het bedrijf verkoopt.

Productfotografie – Sweet Baby Rays

LA Streetfood – foodfotografie, foodstyling & packshots

Als iedereen thuis werkt en de horeca gesloten is kan je niet werken zoals je altijd doet. Voor een bedrijf als LA Streetfood – producent en groothandel voor horeca – wat er om bekend staat veel bij horecabedrijven over de vloer te komen en zelfs in de keuken mee komt koken is het nu extra belangrijk om zich online en via folder materiaal te laten zien.

Ik heb meegewerkt aan een make-over van het “burgerboek” ofwel de productfolder van LA Streetfood. Met gestylde foto’s die een goede sfeer geven en inspirerend werken.

Voor dit beeld bedacht ik sommige recepten en combinaties, deed ik de styling en schoot ik de foto’s. Maar vooral werkte ik de sfeer per product op zo’n manier uit dat deze extra onderscheidend werden. Deze productie heb ik volledig zelf gedaan en mijn opdrachtgever de klus echt uit handen genomen.

Heel simpel: ik haalde een krat met producten op bij het bedrijf en een paar dagen later kregen ze de bewerkte beelden terug. Dit is het voordeel van een vaste relatie met de professionals waar je als producent mee werkt. Als fotograaf leer ik het bedrijf zodanig kennen dat ik zo aan de slag kan en als opdrachtgever weet je dat je het werk gerust uit handen kunt geven.

Foodfotografie, foodstyling – LA Streetfood

BBB Magazine – foodfotografie, foodstyling, receptontwikkeling

In samenwerking met Horeca Magazine maakte Best Burger Benelux een magazine om niet alleen verslag van de wedstrijd uit te brengen, maar ook horecaondernemers en koks te inspireren en de hamburger op een hoger niveau te tillen.

Voor dit magazine deed ik de styling en fotografeerde ik vijf over the top hamburgers met elk hun eigen receptuur geïnspireerd op verschillende keukens die in de VS populair zijn. Voor deze burgers van soms wel meer dan 30 cm hoog heb ik meegedacht met de recepten, het concept en de beeldtaal. De uiteindelijke vormgeving van de pagina’s heb ik ook verzorgd.

Een bijzondere productie die ik van begin tot eind heb verzorgd.

Foodstyling, foodfotografie, receptontwikkeling – BBB Magazine

Best Burger Benelux – eventfotografie

Een wedstrijd met Belgische en Nederlandse restaurants die strijden om de titel Best Burger Benelux. In 2020 vond deze wedstrijd voor de eerste keer plaats en hij zou op de BBB Maastricht zijn. Maar Covid gooide roet in het eten, evenementen zoals beurzen mochten niet meer doorgaan en op de dag waarop de horeca hoorde dat ze moest sluiten was er een mini versie van het event in een lege donkere hal van het MECC.

Een donkere hal, anderhalve meter, geen publiek – dat is niet hoe ik me deze klus voor eventfotografie voorstelde, maar achteraf kan ik je vertellen dat het supergaaf was. Met juryleden als o.a. Pierre Wind, Ron Simpson (Avocadoshow) en Yossi Eliyahoo (Entourage Group) en deelnemers als Ter Marsch Amsterdam en La Chapelle Genk was het event gemaakt om te slagen.

Sissende keukens, geurende burgers, creatieve chefs en de charismatische jury.Het was een feest om mee te maken.

Event fotografie – Best Burger Benelux

De Vleeschmeester – foodfotografie, packshots

Voor de nieuwe website van De Vleeschmeester heb ik de productfotografie gedaan. De Vleeschmeester is een slagerij met vestigingen in heel het land. En het product is …vlees natuurlijk. De nieuwe site van dit bedrijf is een online slagerij, met prachtig kwaliteitsvlees wat thuis wordt bezorgd.

Productfotografie voor websites wordt vaak automatisch gedaanten een soort lichttentje wat ervoor zorgt dat je zonder al teveel werk duidelijk beeld krijgt. Alleen werkt die methode bij fotografie van eten niet en bij fotografie van vlees echt niet. Als foodfotograaf licht ik het vlees zo uit dat het er mooi en lekker uitziet.

Fotografie van vlees die inspireert om ermee te gaan koken.

Productfotografie, packshots – De Vleeschmeester

We can BBQ – The Bastard – kookboekfotografie

52 recepten, 52 foto’s – voor de Bastard het Nederlandse bbq bedrijf werkte ik als fotograaf mee aan hun nieuwste kookboek: We can BBQ. Een uitdagende klus omdat we alle gerechten in zes dagen zouden schieten.

De foto’s die ik maakte zijn bewust een combinatie van speelse stoerheid en eetbaarheid. Dat is met foto’s van vlees een kunst. Vlees wat bereid is kan er soms wat aangebrand uitzien. Vlees wat nog bereid moet worden verdient het echt de schoonheid van het product te laten zien. 

BBQ-fotograaf

We can BBQ is echt een mannenboek. De teksten zijn geschreven met een knipoog, de recepten door mannen bedacht. De uitdaging zat hem er in om de foto’s niet te clean en vrouwelijk te maken. En dat is aardig gelukt vind ik zelf.

Kookboekfotografie – The Bastard

Als food fotograaf doe ik zoveel mogelijk verschillende opdrachten. Van foto’s voor de lokale horeca, tot campagnes voor groothandels. Maar fotografie voor kookboeken en commerciële foodfotografie behoren ook tot het werk wat ik doe.

Juist de enorm verschillende opdrachten maken mijn werk leuk. Het kan maar zo zijn dat ik de ene week bezig ben met foto’s van hamburgers en de andere week foto’s maak van prachtige kleine gebakjes.

Sommige klussen doe ik samen met een stylist, zodat die het eten zo mooi mogelijk kan bereiden terwijl ik me maximaal op het perfecte plaatje richt. Maar ook heel vaak doe ik zelf de foodstyling.

Professioneel Foodfotograaf voor bedrijven

Mijn portfolio die ik als foodfotograaf en foodstylist heb opgebouwd laat zich het beste zien in de opdrachten die ik heb gedaan. Daarom heb ik ze op een rij gezet op deze pagina. Een lijst aan klussen, foto’s en steeds een update met de nieuwste klus bovenaan.

Ben je ook producent of heb je een merk wat voor socialmedia en promotie mooie beelden en content zoekt? En wil je na het zien van mijn portfolio weten wat ik voor jou kan betekenen?

Ik neem je de volledige klus uit handen. Vanuit mijn eigen studio kan ik de hele productie verzorgen. Mijn netwerk aan stylisten, websitebouwers, ontwerpers en tekstschrijvers kan ik de lancering en promotie van begin tot eind voor jou verzorgen.

Wanneer is de lancering van jouw product? Laten we meteen aan de slag gaan. Bel me vandaag nog: 06 11 7 44 0 44

Weet je nog niet zeker of je al een fotograaf wil boeken? Lees dan mijn tips om zelf mooie foodfoto’s te maken. En – goed om te weten – met kleinere bedrijven werk ik vaak zo dat je 1 foto vaker en op verschillende manieren kunt gebruiken. En ik help ze om naast de beelden die ze van mij afnemen, zelf ook mooi beeldvoor bijvoorbeeld instagram te maken.